5 LUTEGO

MYŚL F. FROEBLA
W naszej szkole w oddziałach przedszkolnych oraz w klasach- I i III została wprowadzona do realizacji innowacja związana z myślą F. Froebla. Ważnym elementem założeń Froebla są dary, czyli przedmioty kształcące i rozwijające. Wykorzystanie darów w codziennej pracy przynosi wiele korzyści: umożliwia ćwiczenie wszystkich zmysłów, rozwijanie sprawności manualnej, koncentracji, koordynacji wzrokowo-ruchowej, pobudza wyobraźnię i myślenie twórcze. Materiał Froebla pozwala kształtować u dzieci różnorodne pojęcia matematyczne. Bardzo ważnym aspektem jest skupienie dzieci podczas pracy z darami i ich wyciszenie. Dary służą dzieciom jako zabawki do swobodnych zabaw konstrukcyjnych, tematycznych, ruchowych i badawczych oraz są materiałem wykorzystywanym do zabaw zorganizowanych przez nauczyciela, czyli zabaw dydaktycznych, służą wzbogacaniu wiedzy dzieci o świecie oraz rozwijają szereg umiejętności: wyobraźnię przestrzenną, kompetencje pamięciowe, aktywność werbalną, pojęcia matematyczne (figury geometryczne, zbiory, liczby naturalne), procesy poznawcze: zdolności porównywania, porządkowania, przyporządkowywania, abstrahowania i uogólniania, kompetencje społeczne i komunikacyjne. Poniżej zdjęcia z zajęć z wykorzystaniem darów w oddziale przedszkolnym kl. 0. Grupa 6-latkow poznaje litery i chętnie odtwarza je za pomocą darów Froebla. Dzieci zapamiętują litery, które samodzielnie skonstruowały, a nauka przez zabawę sprawia wiele radości.